Anders Tenor

070-309 95 00

Slutord

Ory:s härliga resa till att lämna över bolaget till Translinkoncernen efter försäljning. Translinkkoncernens styrelseordförande Lars-Åke Helgesson, som verkligen ställde upp för Ory efter försäljningen, jag fick i uppdrag att ta fram färdiga ritningar från olika byggfirmor. Uppdraget att upprita en ny och en tillbyggnad gavs till Kai Haldin, Arcona, som ritade de två tidigare till Tenor enskilda firma. Uppdraget utfördes som om jag hade haft Ory kvar. De gamla lokalerna var nedslitna. Jag kommer ihåg smådetaljer men som har blivit stora nu. Det projekterades baserat på erfarenheter från 1977 till 2005. Det blev två diskmaskiner, sex mikrovågsugnar, två kaffemaskiner, vattenreservoarer i verkstaden och mycket mer. Utsugen i nya monteringsverkstaden, 9 m långa flexibla armar, startade automatiskt när svetsning påbörjades. Vi, Arne Önnerfors och jag, ville ha garantier för och kontroll av funktionen vilket en firma lämnade. Det blev inga brandluckor i taket (det inträffade en olycka i Hallsberg vid snöskottning där en grabb klev på brandluckan och ramlade handlöst ned i betonggolvet; sex meter). Ett nytt värmesystem med bergvärme från 10 stycken 200 meter djupa borrhål gav bra kyla på sommaren och perfekt värme på vintern. Förstärkning med el patron behövde användas sparsamt, vilket gav en halverad elräkning.

För Translinkkoncernen fanns helt färdiga produktkoncept från Ory som bara var ta in i produktion med fullständiga ritningar på produkter som var utvecklade och sålda under många år. De var tidigare funktionsprövade i drift av Ory, bland annat eget spannmåls flak kassettekipage, lastväxlarsläp och tippvagnar, specialvagnar, koncept i modulsystem, chassin, flak typ monocoque, bromssystem, m.m. 

Det är viktigt att omge sig med skickliga medarbetare och uppskatta och förstå deras kompetens. Man kan se stora företag som Ericssons och Tetrapac´s medarbetare, där man kan se vissa namn som skapade deras framgångar. Vi betraktade Ory som ett storföretag i miniformat i Örebro, som Atlas Copco och Epiroc. För Ory:s del var det Carl-Göran Thelberg, inte bara konstruktör utan mer visionär, konstnär, som kom från Briab Arboga 1983 med många års erfarenhet liksom Ove Petterson som kom 1984 och var konstruktör från Briab med lång erfarenhet. Samma med Jesper Marjaama, ingenjör från Örebro universitet. Verkmästare Arne Önnefors med lång erfarenhet och som förmodligen varit kommunalråd i Laxå om han inte flyttat till Örebro. Populär, skicklig, serviceinriktad och vänlig. På kontoret var Anna-Britt Uddmyr, efter 1989 Ingrid Trygg och Lena Nilsson. Alla Ory´s duktiga montörer som svetsade, jobbade med, hydraulik, elinstallationer, pneumatik, bromssystem, aluminium, blästring och lackering. (Se företag personal ) 

Idag har Ory fortsatt att utvecklas på ett fantastiskt sätt under Styrelseordförande Lars-Åke Helgesson och Bengt Dahl. För information om Translinkkoncernen, se hemsidan. Nuvarande koncernchef Carina Jakobsson var ekonomiansvarig i Kilafors när jag sålde, en verkligt skarp ekonom. Jag vet att jag föreslog Carina som koncernchef till styrelseordförande Lars-Åke Helgesson när det blev aktuellt med ny koncernchef. Om det var av betydelse eller ej vet jag ej. En rolig detalj var att jag fick uppdraget ta fram kompletta ritningar på nya lokaler och till byggnad för Ory i ingångs skedet tog jag fram alternativ lösning på Berglundområdet där en ny, skräddarsydd fabrikslokal blev uppritat av arkitektfirma bekostad av Skanska cementgjuteriet. Kjell Arne Andersson, vid Abacum idag, hade i uppdrag att utveckla Berglunda området av Örebro kommun. Kjell-Arne gav Hålléns arkitekter AB ett uppdrag där jag tillbringade mycket tid och tog fram en ny byggnad som var skräddasydd för nytillverkning, reparationer, bläster, lack, reservdelar, kontor, osv (tillbringade några dagar där). Man tyckte det blev en för dyr lösning, kommer ihåg att jag tog kontakt med Husherren Carlsson. Ett affärsförslag var att hyra i 10 år och därefter köpa fastigheten för ett bestämt pris. ”Då finns varken du eller jag kvar” skojade Lars-Åke Helgesson och skrattade. Lars-Åke hade då stora lokaler i Kilafors att fylla. Idag är Lars-Åke fortfarande styrelseordförande, har med sina medarbetare utvecklat Ory Kilafors på ett mycket framgångsrikt sätt. Jag hade ett utomordentligt samarbete med Carina Jakobsson, denna skarpa ekonom. Däremot blev det lite småpyssel för Ory med efter kommande chefer. Sedan fick Ory nya platschefer med Göran Kring som gjorde ett toppjobb. Idag har Otto Nyängen tagit stafettpinnen till högre höjder och för verksamheten vidare på ett utomordentligt sätt. Carina Jakobsson har sedan några år tillträtt som koncernchef så det blir en win-win situation. Ory´s säljchef Ingemar Hermansson anpassar efter kundens behov i en utomordentlig kundfunktion tillsammans med åkeriägare och bilhandeln. 

Detta är en småföretagares resumé som tryggade arbeten på Ory AB Örebro tillsammans med köparen från Translinkkoncernen. I princip alla arbetar kvar om inte pension eller annat har kommit i vägen. Själv var jag 64 år när jag sålde. Bara denna historik är ett exempel på att omge sig med anställda skickligare än jag själv. Ändringar i produktionsleden efter försäljningen av Ory AB 2005 med den kompetens i Translinkkoncernen som ledde till att tillverkningen av Ory´s lastväxlare, flisvagnar osv. flyttades till Kilafors för att gå vidare tillsammans med Kilafors vagnar. Tillsammans med inköpta företag i Translinkkoncernen såsom Briab Arboga och MST Mjölby, har man utvecklat Sveriges bästa program av lastväxlarsläp. Ory fortsatte sin tillverkning av tippvagns programmet och lastbilspåbyggnader på ett fantastiskt sätt och har ökat omsättningen från ca 50 mkr när jag sålde, till närmare 80 mkr idag. Det är roligt att se kunder på spannmålssidan komma igen i generationer.

Idén att bygga denna hemsida kom till mig efter jag fick en timma visa hur Ory utvecklades på under de 25 åren jag var ansvarig. Lars-Åke Helgesson tyckte att det skulle vara kul att spara historiken och därför blev detta av. Det har varit mycket intressant att sammanställa Ory´s historik. Många har hjälpt mig med färdigställandet av hemsidan. Ingemar Hermansson, Otto Nyängen. Ett register för Ory sedan tidigare av Lena Nilsson, och Fredrik Wulstrands register. Hemsidans utformning är gjord från ett Loopia koncept som Dialects Stefan Nordin, hjälpt till med. Printeliten Örebro förvandlade alla foton till Jpeg och mycket mer. Löfqvist Engineerings datachef Per Malmqvist har lagt in allting i i hemsidan, redigerat bilder ordnat så vi sitter var och en i våra bostäder, kommunicerar, rättar, ändrar och förverkligar. Textformulering till något med bra läsbarhet har professor Eleonor Kristoffersson, Örebro universitet, hjälpt till med. Peter Olausson, under många år ansvarig för Chematur Engineering AB, Karlskoga under många år arbetade med Kina har bistått med expertkunskap på teknisk svenska , översatt till engelska. Och omvänt

Liten småföretagares resumé, en tillbakablick på ett härligt småföretagarliv där man med samarbete och bra anställda, lojala kunniga och utvecklande åkeriägare, auktoriserad bilhandel som Scania, MAN, Volvo, Mercedes, osv, vidare leverantörer av komponenter där verkstäder visste att kom det in en Ory vagn för service fanns det monterat BPW-axlar, Wabco bromssystem i Ory modulsystem, Hardoxplåt i flaket, Sapa fabrikat med Ory´s koncept, från verktyg med ritningar till aluminiumlämmar, dörrar, framstam, spridarlucka med Ory original spridarlämsöppning. Kinnegrip stolpar typ K 20 aluminium osv. Nummi tippkolvar, Scania eldosa i ram, Volvos bromstankar i aluminium. Samlingsrör i plast fastsatta med buntband beställda med rostfri låstunga, viktigt för lång livslängd, extra slinga framdragen till positionsljus etc. Original från bil tillverkarens strömställare i hytt. Kul att följa utvecklingen från läktaren och se att så mycket personal som arbetar kvar blivit riktiga små farbröder och att Lena Nilsson fortfarande är still going strong efter 23 år på Ory. 

Själv är jag idag en betydligt äldre man, och det känns bra att ålder bara en siffra. Idag arbetar jag som auktoriserad värdering- och besiktningsman för Handelskammaren och hjälper Rotary främst med kollot. Vi var tidigare i Essundet. Men numera är platsen Hästhagen, Rosta gärde med samarbete KFUM. Vi vänder oss till barn mellan 9-13 år i första hand, ett dagkollo mellan 9-16. Barnen hämtas med buss vid fastställda platser i Örebro. På kollot får man träffa polis, brandkår och ambulans. Man får fiska och ha aktiviteter med ledare hela dagarna. Och naturligtvis ingår alla måltider.

 Anders Tenor den 2021-03-18


Ett Stort Tack

Ett stort tack till er verkligen som möjliggjorde hemsidan om ORY

  • speciellt till Per Malmqvist Data chef Löfqvist Engineering AB,

  • Peter Olausson fd. vd Chematur Engineering AB expert på teknisk engelska / kinesiska,

  • Professor Eleonor Kristoffersson ,

  • Stefan Nordin Dialect, Loopia,

  • ORY AB: 0tto Nyängen, Ingemar Hermansson, Fredrik Wulfstrand , Roger Larsson. 

  • Printeliten allt för redigering